SPIRITUALITATE SI TERAPIE COGNITIV COMPORTAMENTALA
Niciun fel de terapie, nicio
schimbare, nici viata duhovniceasca, nici spovedania, nici vindecarea, nici
mantuirea... nu sunt posibile fara acordul persoanei. Metaforic vorbind: nici
Dumnezeu nu ("poate") spune DA, unde omul spune NU. E marele mister,
marea Lege a iubirii divine: unde libertate nu e, dragoste nu e; nici
responsabilitate, nici progres ("succes") terapeutic sau spiritual.
Omul este fiinta care decide (K. Jaspers). Tu singur esti responsabil de ceea
ce faci cu tine, cu viata ta, indiferent de ceea ce ti se intampla. Vorba lui
Sartre: "nu este important ceea ce ni se intampla, ci ceea ce facem noi cu
ceea ce ni se intampla.
O societate
modernă are doi piloni principali, ştiinţa şi religia, care, dacă sunt înţelese
într-un mod raţional şi luminat, şi nu fundamentalist şi dogmatic, rareori
intră în coliziune. În timp ce ştiinţa contribuie la progres şi la creşterea
calităţii vieţii, religia joacă un rol important pentru dezvoltarea morală,
toate acestea fiind elemente esenţiale ale unei societăţi armonioase; în acest
context singura abordare serioasă alternativă/complementară științei
este religia. Restul este artefact generat de naivitate, prostie şi/sau
şarlatanie. ( Daniel David )
Budismul si
stiinta nu se constituie în perspective opuse asupra lumii, ci mai degraba în
abordari diferite, care vizeaza aceeasi finalitate: cautarea adevarului. În
educatia budista,explorarea realitatii este un aspect esential, iar stiinta
ofera propriile cai de desfasurare a acestei explorari. Desi obiectivele
stiintei pot fi diferite de cele ale budismului, ambele cai de cautare a
adevarului Iargesc cunoasterea si întelegerea noastra.
Dialogul dintre stiinta si budism
este o conversatie cu doua sensuri. Budistii, pot folosi descoperirile stiintei
pentru as clarifica perspectiva asupra lumii în care traiesc Dar si oamenii de
stiinta pot folosi unele dintre învataturile budiste. În numeroase domenii,
budismul poate contribui la largirea întelegerii stiintifice,
In ce priveste
activitatea mintii, budismul poseda o cunoastere ezoterica veche de secole,
care a suscitat interesul cercetatorilor din domeniul stiintelor cognitive si
neurologiei,precum si al celor care studiaza emotiile, aducînd contributii
semnificative la întelegerea acestora. Datorita impactului din ce în ce mai
mare al stiintei asupra vietilor noastre, religiei si spiritualitatii îi revine
rolul de a ne aminti de propria noastra umanitate. Ceea ce trebuie sa facem
este sa echilibram progresul stiintific si material cu acea constiinta a
responsabilitatii, care provine din dezvoltarea interioara. Tocmai de aceea
cred ca acest dialog între stiinta si religie este important - el poate duce la
rezultate care sa fie de un real folos umanitatii.
În privinta
problemelor pe care le provoaca oamenilor propriile emotii distructive si
ganduri disfunctionale budismul are multe de spus stiintei.Unul dintre
obiectivele principale ale budismului este diminuarea influentei emotiilor si
gandurilor distructive asupra vietilor noastre.Budismul ofera o mare varietate
de idei teoretice si metode practice, care vizeaza atingerea acestui obiectiv.
Daca vreunele dintre aceste metode se pot dovedi, prin teste stiintifice,folositoare,
atunci avem toate motivele sa gasim caile de a le face accesibile tuturor
oamenilor, fie ca sînt sau nu interesati de budism în sine.
Zen este o practica sau un exercitiu
de meditatie prin care sunt anihilate toate distinctiile de ordin dualist:
adevarat-fals, eu-tu, subiect-obiect, etc. Multi cunoscatori ai Zen, din afara
spatiului japonez, sustin ca Zen nu ar fi o religie, ci mai degraba o filosofie.
Cei mai multi japonezi se rezuma la a afirma simplu: “Zen este tocmai Zen”.
Pentru japonezi este valabil proverbul: „cine stie ce este Zen, nu spune mai
mult, iar cel care spune mai mult, nu stie ce este Zen”.
Zen este o scoala mahayanista care s-a dezvoltat la
inceput in China (sec. VI-VII) ca urmare a intalnirii dintre budism si taoism.
A patruns in Japonia prin filiera coreeana. Prima scoala japoneza de meditatie
a luat fiinta in sec. al XII lea.Termenul “zen” este o prescurtare a cuvantului
“zazen”. Zazen este compus din doua cuvinte: “za” - a sedea si “zen” – in
mediatie, cufundare.
Meditatia Zen (jap.: zazen) isi are
originile in budism. In exercitul zazen se disting trei elemente fundamentale:
respiratia, pozitia corpului si atitudinea interioara.
1. Respiratia –
inspiratia si expiratia trebuie ritmate. De cele mai multe ori practicantul
recurge a numararea acestora in gand pentru eficienta meditatiei.
2. Pozitia corpului – practicantul se aseaza cu picioarele incrucisate, avand piciorul drept sprjinit pe coapsa stanga, iar pe cel stang pe cea dreapta. Scopul acestei pozitii este relaxarea corpului. Privirea este fixata asupra unui obiect. Prin acest act se urmareste evitarea ratacirii privirii .
3. Atitudinea interioara – practicantul trebuie sa ramana impasibil fata de toate gandurile. Chiar daca este asaltat de diverse ganduri, imagini, el trebuie sa nu le mai primeasca. Constiinta trebuie „golita” pentru a se ajunge la starea de „constiinta pura”. Ajuns la aceasta stare dobandeste linistea interioara. Aceasta stare poarta numele de munen-muso, ceea ce inseamna "fara notiuni si fara ganduri".Maestrii Zen folosesc si un alt mijloc de exercitiu numit koan. Cele mai multe koan sunt maxime ale unor maestri Zen.
2. Pozitia corpului – practicantul se aseaza cu picioarele incrucisate, avand piciorul drept sprjinit pe coapsa stanga, iar pe cel stang pe cea dreapta. Scopul acestei pozitii este relaxarea corpului. Privirea este fixata asupra unui obiect. Prin acest act se urmareste evitarea ratacirii privirii .
3. Atitudinea interioara – practicantul trebuie sa ramana impasibil fata de toate gandurile. Chiar daca este asaltat de diverse ganduri, imagini, el trebuie sa nu le mai primeasca. Constiinta trebuie „golita” pentru a se ajunge la starea de „constiinta pura”. Ajuns la aceasta stare dobandeste linistea interioara. Aceasta stare poarta numele de munen-muso, ceea ce inseamna "fara notiuni si fara ganduri".Maestrii Zen folosesc si un alt mijloc de exercitiu numit koan. Cele mai multe koan sunt maxime ale unor maestri Zen.
Cand vorbim de Zen trebuie sa luam in discutie
consecintele negative si pozitive. Consecintele negative sunt cunoscute sub denumirea
de makyo. Cum se manifesta? In fata ochilor celui ce mediteaza apar diverse
lucruri care nu exista in realitate. Cele mai frecvente makyo apar sub forma de
intuneric si lumina. Makyo reprezinta indiciul
ca zazen este exersat corect. Intr-o etapa tarzie a meditatiei, neaparitia
acestui fenomen constituie un indiciu al progresului sipritual.
Din consecintele pozitive amintim extazul – zanmai, stare
in care simturile sunt deconectate de la exterior. Zanmai este premisa abosult
necesar pentru iluminare – satori. Accederea la satori se realizeaza in
general, spontan. Parintele
profesor Nicolae Achimescu afirma ca in satori, practicantul zazen nu experiaza
unirea cu un Dumnezeu personal, ci doar cu sine insusi in sens cosmic, pentru
ca in viziunea extrem-orientala, ideea de persoana nu poate fi aplicata
Realitatii supreme.
Procedurile cognitiv – comportamentale multimodale
care au efect simultan asupra unor raspunsuri ce se manifesta in modalitati
diferite (afectiv emotionale /subiectiv, cognitiv, comportamental, si/sau
psihofiziologic/biologic)Printre procedurile terapiei cognitiv-comportamentala
multimodala se afla: sugestia, hipnoza si hipnoterapia cat si procedurile
meditative Procedurile meditative pot fi clasificate în două mari
categorii: (1) meditaţii de tip concentrativ – cu origini în hinduismul vedic -
şi (2) meditaţii de tip tnindfulness - cu origini în tradiţia budistă
Zen.In meditaţiile concentrative, mintea (atenţia) este focalizată asupra unui
obiect predeterminat. în acest fel, are loc o calmare a spiritului şi o mai
mare conştientizare a sinelui-intern (realitatea adevărată),dincolo de iluziile
lumii externe. Prototipul acestei forme de meditaţie este meditaţia
transcendentală;este ca şi cum am focaliza imaginea pe care o vedem printr-o
lentilă asupra esenţialului, ignorând neesenţialul.meditaţia se referă la
faptul că persoana este conştientă de propriile emoţii, stări biologice,
cogniţii si comportamente, adesea într-o manieră „aici şi acum", în mod
detaşat, fără a face judecăţi de valoare. In tradiţia budistă, ea făcea parte din al patrulea adevăr nobil (Marga
- modalitatea de a elimina suferinţa), fiind a opta cale nobilă (right
mindfulness). în acest caz, este ca şi cum am privi lumea printr-o lentilă
cu un câmp larg, surprinzând întregul, adică natura adevărată a
lumii.Indiferent de modalităţile utilizate, funcţia procedurilor de tip
meditativ este de a transforma.
II. Meditaţia transcendentală
Meditaţia de tip
transcendental a fost preluată în SUA (vezi Benson, 1996) şi adaptată pentru a
putea fi utilizată fără încărcătura ei mistică şi într-o manieră în | care
efectele ei să fie clar măsurabile.
III. Meditaţia mindfulness
Meditaţia de tip
mindfulness poate fi practicată oriunde, fără poziţii specialei sau un
mediu anume. Ceea ce contează este atitudinea orientată intenţionata spre
experienţierea, fără judecăţi de valoare, a prezentului ca întreg (aici şi acum
) Adesea, pentru a ţine subiectul orientat asupra prezentului, evitând reveriile
se utilizează ca amorsa respiraţia.
La niveluri mai
avansate, fără aplicaţii clinice directe, în meditatia de tip mindfulness pot
fi decupate intenţionat anumite teme majore, precum viata si rmoartea, cu
implicaţii existenţiale. In acest caz, se urmăreşte atingerea unui nivel superior
de conştientizare a naturii adevărate a lucrurilor, ajungând la starea de iluminare
şi nimicire a dorinţei - Nirvana.
Rezultatele
acestor tipuri de meditaţie au fost investigate în cadrul unor cercetări
riguroase. Cercetările s-au focalizat pe tehnică, fără a considera şi conotaţiile
lor mistice. Deşi, aşa cum am precizat mai sus, tradiţia lor spirituală si
aspectul procedural sunt diferite, efectele lor psihologice sunt similare.
Astfel, ele sunt căi distincte spre acelaşi rezultat, cu efecte benefice la
nivel
■cognitiv (de exemplu, se reduce
gândirea disfuncţională/iraţională),
■comportamental (se reduc
comportamentele dezadaptative) şi psihofiziologic (se echili-
brează balanţa neurovegetativă, prin apariţia
răspunsului de relaxare etc). Astfel,ele s-au transformat în aplicaţii validate
ştiinţific în tulburările psihosomatice (lipertensiune, migrene), somatice
(tulburări cardiovasculare) şi psihice (depresie,anxietate). National Institute
for Clinical Evidence din Marea Britanie a inclusTerapia cognitivă bazată pe
meditaţie de tip mindfulness (mindfulness cognitive therapy)
Procedurile meditative sunt un vehicol
important in restructurarile cognitive.Spre deosebire de tehnicile clasice de
restructurare, ele nu inlocuiesc cu necesitate gandurile disfunctionale si
irationale cu ganduri functionale si rationale;ceea ce fac este
că transformă acelaşi conţinut informaţional, din unul disfuncţional în unul
funcţional.
Congruenţa
terapiei cognitiv-comportamentale cu procedurile meditative a fost reliefată şi
în întâlnirea şi discuţia publică dintre Aaron Beck şi Dalai Lama(din Suedia,
2005), iar Albert Ellis, prin corespondenţa cu Dalai Lama,a reliefat clar
legatura spiritualitatii cu psihoterapia cognitiv-comportamentala si rolul
procedurilor meditative în „neutralizarea" efectului cogniţiilor
disfunctionale şi/sau iraţionale. în termeni cognitivi, această neutralizare înseamna
adesea modificarea cogniţiilor evaluative, în sensul reducerii presiunii dorintelor
exprimate în ele (de exemplu, „prefer să", „trebuie să") ; aşadar, nu
este vorba de o transformare a cogniţiilor iraţionale („trebuie să...") în
cogniţii rationale(„prefer foarte mult să... dar dacă nu, accept să...")
ci, mai degrabă, o reducere a dorinţelor spre „accept să...".
Tehnicile de
meditatie budista sunt aparent mai eficiente in lupta antidepresie decat
medicamentele conventionale.In cazul pacientilor care sufereau de depresie pe
termen lung, doar 47% dintre cei care au apelat la meditatie au suferit o
revenire a depresiei comparativ cu %60 dintre cei care si-au administrat
tratament medicamentos.
Terapia cognitiva bazata pe concentrare ii ajuta pe pacienti sa se focuseze asupra prezentului in loc sa deformeze evenimente din trecut sau sa isi planuiasca viitorul.
“In timp ce medicamentele sunt eficiente in a reduce simptomele depresiei, persoanele care apeleaza la ele devin totusi vulnerabile in ceea ce priveste o potentiala revenire la starea depresiva.” a declarat cercetatorul Willem Kuyken.
“Meditatia ii invata pe oameni deprinderi pentru viata” au completat expertii de la Exeter University Mood Disorders Centre.Deoarece este o tehnica de grup, meditatia este o alternativa accesibila din multe puncte de vedere fiind ieftina si nefiind nevoie de abilitati speciale pentru a o practica.Rezultatele studiului au fost publicate in Journal of Consulting and Clinical Psychology.
Terapia cognitiva bazata pe concentrare ii ajuta pe pacienti sa se focuseze asupra prezentului in loc sa deformeze evenimente din trecut sau sa isi planuiasca viitorul.
“In timp ce medicamentele sunt eficiente in a reduce simptomele depresiei, persoanele care apeleaza la ele devin totusi vulnerabile in ceea ce priveste o potentiala revenire la starea depresiva.” a declarat cercetatorul Willem Kuyken.
“Meditatia ii invata pe oameni deprinderi pentru viata” au completat expertii de la Exeter University Mood Disorders Centre.Deoarece este o tehnica de grup, meditatia este o alternativa accesibila din multe puncte de vedere fiind ieftina si nefiind nevoie de abilitati speciale pentru a o practica.Rezultatele studiului au fost publicate in Journal of Consulting and Clinical Psychology.
Carpenter
“Meditatia si unele traditii ezoterice au multe de oferit
psihoterapiei.Beneficiile meditatiei in terapie se datoreaza unei combinatii
intre relaxare, restructurare cognitive, auto-observatie si intelegere”
Shapiro
si Giber au avansat doua ipoteze principale in ceea ce priveste mecanismele
responsabile pentru beneficiile terapeutice ale meditatiei: 1. meditatia aduce
o stare de relaxare; 2. meditatia este eficienta prin inducerea unei stari de
constiinta modificata
BIBLIOGRAFIE
Rational and
Irrational Beliefs – Research, Theory and clinical Practice;Daniel David,
Steven Jay Lynn, Albert Ellis – Editura Oxford
Tratat de psihoterapii
cognitive si comportamentale;Daniel David – Editura Polirom
Articole ziare: Evenimentul zilei, Realitatea, Hotnews
Articole internet
Psiholog clinician / Psihoterapeut Corina Molau
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu