Experimente
psihologice
Păpuşa
Bobo. Experimentul lui Bandura
Copilul tău are o
întreagă colecţie de jucării, de păpuşi. Fii atent(ă) la modul în care
interacţionează cu ele şi vei afla dacă massmedia şi-a pus amprenta
asupra comportamentului său ori, dimpotrivă, dacă relaţia familială
îi dezvoltă anumite patternuri.
Studiile demonstrează că imitarea
comportamentului violent văzut la televizor este o consecinţă a teoriei sociale
a învăţării. Albert Bandura preciza că „un subiect îşi poate însuşi anumite
scheme de comportament agresive fără a fi el însuşi angajat într-un asemenea
comportament, ci prin observarea unui model, adică tocmai prin această învăţare
prin observaţie. Agresivitatea la copii este influenţată de membrii familiei,
mass-media şi mediul înconjurător“.
În 1961, Bandura a efectuat un
experiment cu un clown în mărime naturală, numit Bobo, prin care a demonstrat
că rolul adultului este luat drept model în însuşirea comportamentului agresiv
la copii. Bandura a prezentat unor grupe de copii filme violente în care un
adult lovea şi înjura păpuşa Bobo: „Persoana respectivă căra pumni în capul
păpuşii, apoi o lovea cu un ciocan, o arunca pe jos, se aşeza pe ea şi o lovea
în mod repetat peste faţă şi aplica lovituri cu picioarele, o azvârlea prin aer
şi o bombarda cu mingi“. La experiment au participat copii de la Grădiniţa
Stanford University, 36 de băieţi şi 36 de fete cu vârste cuprinse între trei
şi şase ani. După vizionarea filmelor, copiii erau conduşi într-o cameră cu mai
multe jucării atractive, printre care şi cea folosită de adultul din film.
Agresivitatea era măsurată prin înregistrarea frecvenţei şi a forţei atacurilor
declanşate asupra acestei păpuşi.
Astfel, 88% dintre copii au imitat
comportamentul agresiv din film, iar opt luni mai târziu, 40% au reprodus
acelaşi comportament violent observat în experimentul cu păpuşa Bobo. Bandura a
mai remarcat că băieţii manifestă mai multă agresivitate şi că atât aceştia,
cât şi fetele sunt mai influenţaţi de un model masculin decât de unul feminin.
De asemenea, dacă modelul era de tip recompensator sau avea tangenţe cu copilul
(prieten de familie, educator), s-a observat că agresivitatea creştea.
S-au constatat trei tipuri de
rãspunsuri imitative:
- imitarea agresivităţii fizice: prin acte de izbire cu ciocanul în păpuşa Bobo, aşezarea peste ea şi lovirea acesteia cu pumnii peste faţă, cu picioarele şi prin aruncarea ei prin aer.
- imitarea agresivităţii verbale: copiii repetau frazele „Bate-l măr!“, „Doboară-l!“, „Loveşte-l cu picioarele!“, „Aruncă-l prin aer!“ sau „Poooc“.
- imitarea nonagresivităţii verbale: copiii repetă „şi-o cere“ sau „sigur este un încăpăţânat“.
- imitarea agresivităţii fizice: prin acte de izbire cu ciocanul în păpuşa Bobo, aşezarea peste ea şi lovirea acesteia cu pumnii peste faţă, cu picioarele şi prin aruncarea ei prin aer.
- imitarea agresivităţii verbale: copiii repetau frazele „Bate-l măr!“, „Doboară-l!“, „Loveşte-l cu picioarele!“, „Aruncă-l prin aer!“ sau „Poooc“.
- imitarea nonagresivităţii verbale: copiii repetă „şi-o cere“ sau „sigur este un încăpăţânat“.
Rezultatele au demonstrat impactul
foarte mare pe care îl are manifestarea agresivă a unui model asupra însuşirii
patternului agresiv de către copil. Chiar dacă nu sunt educaţi în acest sens,
copiii preiau astfel de comportamente de la persoanele semnificative din viaţa
lor sau din experienţă şi le imită. Criticii sunt de părere că există o
probabilitate mai mare de a reproduce agresivitatea când obiectul este o
păpuşă, în timp ce sunt foarte rare cazurile când copiii manifestă agresivitate
faţă de alţi copii. Majoritatea actelor de acest gen asupra păpuşii sunt văzute
de copii mai degrabă ca o joacă decât ca o formă de agresivitate autentică.
Peştera
hoţilor: Experimentul lui Sherif
Muzafer Sherif
(19061988), a fost unul dintre fondatorii psihologiei sociale, a publicat
peste 24 de cărţi şi 60 de articole. Cele mai multe dintre cercetările sale au
fost realizate împreună cu soţia sa, Carolyn, psihosociolog (19221982).Te-ai întrebat
vreodată, când erai copil şi te duceai în tabăra de vară, dacă scopul acelei
organizări era unul ascuns, adică sfătuitorii taberei ar fi putut fi
cercetători adevăraţi care îţi studiază comportamentul?
Muzafer Sherif a iniţiat în 1954 un
experiment pentru care a convocat 22 de băieţi cu vârsta de 11 ani, pe care ia
luat într-o tabără de vară în Robber’s Cave (Peştera hoţilor) State Park,
Oklahoma, cei mici ştiind că sunt subiecţii unui experiment, bineînţeles cu
altă temă. Înainte de excursie, băieţii au fost împărţiţi aleator în două
grupuri. Aceste două loturi de subiecţi au stat la baza studiului lui Sherif
asupra modului în care
prejudiciul şi conflictul se dezvoltă între două grupuri de oameni.
prejudiciul şi conflictul se dezvoltă între două grupuri de oameni.
Experimentul a cuprins trei faze:
1. Faza socializării: Prima fază urmărea realizarea
relaţiilor în interiorul unui grup. Când au sosit, băieţii au fost cazaţi în
cabine separate şi în prima săptămână, nu ştiau de existenţa celuilalt grup.
În acest timp, au desfăşurat activităţi ca înotul, plimbările, cu ocazia cărora au creat legături de prietenie. Ambele grupuri şi-au ales un nume pe care şi l-au imprimat pe tricouri şi steaguri: un grup se numea„Vulturii“ şi celălalt „Gălăgioşii“.
În acest timp, au desfăşurat activităţi ca înotul, plimbările, cu ocazia cărora au creat legături de prietenie. Ambele grupuri şi-au ales un nume pe care şi l-au imprimat pe tricouri şi steaguri: un grup se numea„Vulturii“ şi celălalt „Gălăgioşii“.
2. Faza divergenţelor: Odată stabilite cele două
grupuri, experimentul a trecut la a doua fază, numită faza divergenţelor, când
grupurile au aflat fiecare de existenţa celuilalt şi au fost antrenate într-o
serie de competiţii.
Curând, semnele conflictului dintre grupuri au apărut sub forma abuzului verbal, se adresau unii altora cu numele echipei, îşi cântau melodii peiorative şi chiar au refuzat să mănânce împreună. Ostilitatea dintre grupuri a ajuns până la punctul în care echipa de experimentatori a concluzionat că activităţile de producere a divergenţelor nu ar putea continua într-o atmosferă de siguranţă. Astfel, sa încheiat faza a doua şi sa trecut la cea dea treia, anume faza integrării (reducerea divergenţelor).
Curând, semnele conflictului dintre grupuri au apărut sub forma abuzului verbal, se adresau unii altora cu numele echipei, îşi cântau melodii peiorative şi chiar au refuzat să mănânce împreună. Ostilitatea dintre grupuri a ajuns până la punctul în care echipa de experimentatori a concluzionat că activităţile de producere a divergenţelor nu ar putea continua într-o atmosferă de siguranţă. Astfel, sa încheiat faza a doua şi sa trecut la cea dea treia, anume faza integrării (reducerea divergenţelor).
3. Faza integrării: Întrebarea pe care şi-o
adresau experimentatorii era dacă ar putea reuşi să facă cele două grupuri să
se îmbrăţişeze şi să se împace. Astfel, au încercat unele activităţi prin
care cele două grupuri au fost aduse împreună pentru a viziona un film şi a se
juca cu artificii .
Dar nu a mers! Apoi, au încercat o nouă apropiere: au dus cele două grupuri într-o nouă locaţie şi le-au dat o serie de probleme să le rezolve.
Dar nu a mers! Apoi, au încercat o nouă apropiere: au dus cele două grupuri într-o nouă locaţie şi le-au dat o serie de probleme să le rezolve.
Prima problemă: li sa spus că
proviziile cu apă au fost vandalizate. După ce ambele grupuri au muncit
împreună pentru a debloca robinetul, a fost văzut primul semn de pace. La a
doua problemă, cele două grupuri se duceau la un local împreună şi trebuiau să
plătească pentru filmul pe care vroiau să-l vadă. Surprinzător, ambele grupuri
au căzut de acord asupra filmului ce urma să fie vizionat. De asemenea, toţi
băieţii au hotărât să călătorească în drumul spre casă în acelaşi autobuz şi
chiar au mâncat împreună.
„Accidental“, asupra grupurilor sau
abătut mai multe probleme. Scopul era ca fiecare dintre ei să se fi implicat în
clasificarea obiectivelor: băieţii din ambele grupuri au lucrat împreună pentru
a atinge un scop de care erau interesaţi cu toţii. Această supraordonare a
obiectivelor presupune dorinţă, provocare, situaţii dificile sau primejdioase
pe care ambele părţi aflate în conflict trebuiau să le rezolve împreună, nu
individual.
Astfel, sarcinile lui Muzafer Sherif au vizat diminuarea comportamentului ostil.
Astfel, sarcinile lui Muzafer Sherif au vizat diminuarea comportamentului ostil.
Experimentul
Robber’s Cave (Peştera hoţilor) este unul dintre cele mai menţionate studii din
psihologia socială, arătându-ne cât de uşor se pot forma atât opoziţia, cât şi
ostilitatea intergrupuri. În acelaşi timp, este unul dintre cele mai bune exemple
de rezolvare a conflictului realizat prin descoperirea supraordonării nevoilor
care transcend conflictul dintre grupuri
de Daniela Tudor
de Daniela Tudor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu